Εφευρέσεις: Στυλό Διαρκείας

  ΣΤΥΛΟ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ

bic

Το γνωστό σε όλους μας στυλό Bic έχει μεγάλη ιστορία, όμως δεν ήταν το πρώτο που παράχθηκε. Ο δημιουργός του, ο Μαρσέλ Μπιχ, βασίστηκε σε ένα προγενέστερο μοντέλο, που είχε αναπτυχθεί από κάποιον που αναζήτησε ένα καλύτερο τρόπο γραψίματος.

Το πρώτο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για στυλό διαρκείας χορηγήθηκε, το 1888, το οποίο όμως αντιμετώπισε πρόβλημα στο σύστημα τροφοδοσίας με μελάνι. Ακολούθησαν τουλάχιστον 350 ευρεσιτεχνίες, καμία όμως από αυτές δεν κατάφερε να  λύσει το πρόβλημα αυτό.

Τελικά, το πρώτο λειτουργικό στυλό διαρκείας σχεδιάστηκε το 1938 από τον, Λάζλο Μπιρό, ο οποίος είχε απηυδήσει από τις πένες που ήθελαν συνέχεια γέμισμα με μελάνι και είχαν συχνά διαρροές με αποτέλεσμα να λερώνονταν τα χαρτιά του. Επισκεπτόμενος ένα τυπογραφείο, συνέβαλε την ιδέα να χρησιμοποιήσει μελάνι τυπογραφείου στο στυλό, αφού αυτό στέγνωνε γρήγορα και δεν έκανε μουντζούρες. Όμως, το μελάνι ήταν αρκετά πηχτό και τότε ο Μπιρό σκέφτηκε να αντικαταστήσει την πένα με μια μπίλια όπου θα διοχετευόταν το μελάνι.

Το πρώτο στυλό δεν ήταν αρκετά πρακτικό, παρόλα αυτά εντυπωσίασε το πρόεδρο της Αργεντινής, ο οποίος τον κάλεσε μαζί με τον αδερφό του, να επισκεφτούν και να εργαστούν στην Αργεντινή, κάτι που αποδέχτηκαν όταν ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Εκεί βρήκαν διάφορους επενδυτές και αργότερα άνοιξαν ένα εργοστάσιο  παραγωγής στυλό. Δύο χρόνια μετά, το στυλό πωλούταν σε όλη τη χώρα, χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία. Την ίδια χρονιά, το στυλό του Μπιρό έφτασε στην Ευρώπη όπου αρχικά βρήκε ανταπόκριση από την Βρετανική Αεροπορία,  καθώς  πίστευε ότι τα νέα στυλό ήταν ιδανικά για τους αεροπόρους.

Τα επόμενα χρόνια, αρκετοί κατασκευαστές στυλό ανά τον κόσμο, υιοθέτησαν έξυπνες διαφημιστικές καμπάνιες, χωρίς όμως να βελτιώσουν αυτό που είχε εφεύρει ο Μπιρό.

Ήταν, όμως, ο Γάλλος επιχειρηματίας Μάρσελ Μπιχ, που έφερε την επανάσταση, παράγοντας τον πρώτο στυλό διαρκείας μας χρήσης, με το όνομα <<Bic>>,  αφού πρώτα είχε αποκτήσει τα δικαιώματα ευρεσιτεχνίας του Μπιρό.  Μέσα σε δύο μόλις χρόνια, το φθηνό και αξιόπιστο μοντέλο του είχε γνωρίσει τρομερή επιτυχία, πουλώντας 21 εκατομμύρια στυλό σε όλο τον κόσμο.

 

Γνωρίζατε ότι ….

Στην Αμερική, ο Μπιρό δεν κατάφερε να προστατέψει την ευρεσιτεχνία του, αφού ένας επιχειρηματίας, αντέγραψε την ιδέα του και εισήγαγε στην αγορά τα πρώτα αμερικάνικα στυλό διαρκείας. Μάλιστα, σε μία προσπάθεια του να πείσει τον κόσμο, ετοίμασε μια επίδειξη στη βιτρίνα ενός πολυκαταστήματος, όπου γνωστή ηθοποιός και κολυμβήτρια καθόταν σε μία γυάλινη δεξαμενή γεμάτη νερό και έγραφε με το στυλό πάνω σε ένα κομμάτι άσπρο πλαστικό. Το κόλπο πέτυχε και την ίδια μέρα ξεπουλήθηκε όλο το εμπόρευμα των 10.000 στυλό, στη τσουχτερή τιμή των 12.50 δολαρίων!

baarobnbbcici3

Επιμέλεια:  Ευτυχίδη Ρωξάνη

Πηγή: Πρωτοπαπαδάκης, Ι (2008), «Ποιος Γελάει Τώρα; Άγνωστες ιστορίες πίσω από εφευρέσεις που άλλαξαν τη ζωή μας», Αθήνα Παπασωτηρίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *