Εφευρέσεις – Υποβρύχιο

220px-JohnPhilipHollandΥποβρύχιο

Κατασκευαστής του πρώτου υποβρυχίου ήταν ο Κορνέλιος Ντρέμπελ. Το εφεύρε το 1624 και το πλαίσιο του ήταν ξύλινο, με δερμάτινο περίβλημα και με δώδεκα κουπιά που προεξείχαν από τις σφραγισμένες μπουκαπόρτες του πλαισίου. Ειπώθηκε  ότι κατάφερε να μείνει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας περίπου για δύο ώρες, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι είχε καταφέρει να βρει τρόπο παροχής οξυγόνου (περίπου 150 χρόνια πριν την επίσημη ανακάληψη του). Το Ναυτικό όμως δεν έδειξε κάποιο ενθουσιασμό για την ανακάλυψή του και την απέρριψε.

Τον επόμενο αιώνα κατασκευάστηκαν διάφορα υποβρύχια για πολεμικούς σκοπούς, όμως το όνομα εκείνου που έμεινε στην ιστορία και σχετίζεται με την συγκεκριμένη ανακάλυψη είναι εκείνο του Τζον Χόλαντ, Ιρλανδός καθηγητής και υπέρμαχος της ανεξαρτησίας της Ιρλανδίας από την Αγγλία. Σκοπός του ήταν η κατασκευή μια νέας πολεμικής μηχανής για να εξολοθρέψει τον αγγλικό στόλο.

Ο «Τρελλός Χόλαντ», όπως τον αποκαλούσαν, είχε τη μανία να κατασκευάζει υποβρύχια από 17 χρονών. Το 1875 προσέγγισε το Αμερικάνικο Ναυτικό για να πουλήσει τα σχέδια του ενός αυτοπροωθούμενου υποβρυχίου, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα. Δεν απογοητεύτηκε όμως και συνέχισε τις προσπάθειες. Αργότερα δανείστηκε χρήματα και κατασκεύασε το πρώτο υποβρύχιο το «Holland I». Ήταν μονοθέσιο πειρατικό, όμως μόλις έπεσε στα νερά του πόταμού βούλιαξε. Κατάφερε να βγει σώος και αβλαβής, καταλαβαίνοντας ότι είχε κάνει λάθος υπολογισμούς, καθώς τα σχέδια του ήταν για αλμυρό και όχι για φρέσκο νερό. Στη συνέχεια το ανέσειρε από το πάτο και προσπάθησε ξανά. Επόμενός του στόχος ήταν η κατασκευή ενός βελτιωμένου και μεγαλύτερου μοντέλου. Εισέπραξε όμως ακόμη μία αρνητική απάντηση από το Ναυτικό και έτσι απευθύνθηκε στους συμπατριώτες του, οι οποίοι του έστειλαν 23.000 δολάρια, με την ελπίδα σύντομα να χτυπήσουν τα αγγλικά πλοία.

Ακολούθησε μεγάλη επιτυχία και αναγνώριση, καθώς το 1881 το νέο επιβλητικό «Holland I», με μονοκύλινδρη μηχανή εσωτερικής καύσης, με 10 μέτρα μήκος και δυνατότητα κατάδυσης, ανάδυσης και πλοήγησης είχε επιτέλους γεννηθεί! Ο Χόλαντ ενθουσιάστηκε τόσο πολύ που έκανε υπερήφανος βόλτες με το «καμάρι» του στο λιμάνι της Νέας Υόρκης, μέχρι τη στιγμή που ελλείψει περισκόπιου συγκρούστηκε με ένα πλοίο με αποτέλεσμα να πάθει μεγάλη ζημιά. Αργότερα, με ένα νέο βελτιωμένο μοντέλο, το «Holland VI», το Αμερικάνικο Ναυτικό που δεν μπορούσε πλεόν να αρνηθεί εξαγόρασε τα δικαιώματα έναντι 150.000 δολλαρίων (περίπου τα μισά από όσο είχε κοστίσει).

Ο Χόλαντ πολύ σωστά είχε προβλέψει ότι η συγκεκριμένη εφεύρεση θα ήταν σπουδαίο πολεμικό όπλο. Δυστυχώς όμως πέθανε το 1914, ενώ λίγους μήνες αργότερα ένα γερμανικό υποβρύχιο θα βύθισε το πρώτο βρετανικό πλοίο.

 

Γνωρίζατε ότι …

Ο Χόλαντ δεν κατέφερε ποτέ να βγάλει λεφτά από την εφεύρεσή του. Μετά το 1902 δεν επιχείρησε ξανά να κατασκευάσει άλλο υποβρύχιο, ενώ τα σχεδιά του πουλήθηκαν από το ναυτικό στην Μεγάλη Βρετανία, την Ολλανδία, τη Ρωσία και την Ιαπωνία.

Πέθανε απογοητευμένος και φτωχός, διότι το μεγάλο του όνειρο, η κατασκευή ενός ιπτέμενου μηχανήματος – τύπου ελικοπτέρου, απορρίθφηκε και χαρακτηρίστηκε ως άχρηστο και χωρίς καμία λειτουργική χρήση.

Επιμέλεια: Ευτυχίδη Ρωξάνη

Πηγή: Πρωτοπαπαδάκης, Ι (2008), «Ποιος Γελάει Τώρα; Άγνωστες ιστορίες πίσω από εφευρέσεις που άλλαξαν τη ζωή μας», Αθήνα Παπασωτηρίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *